26

Re: Davids volvo 244a

vet ni vad....... det där med kompressor e coolt å så men.....   turbo verkar ju 100000000 gnger roligare och enklare!:P

tackar för alla svar smile  nu är man iaf lite mer "kunnig" än förut xD             

men får se vad som händer , imorron är en ny dag jag kan använda huvvet.. kanske kommer på ngt ännu dummare ^^

Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/c/4/d/bonnmeck.se/httpd.www/forum/include/parser.php on line 737 Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/c/4/d/bonnmeck.se/httpd.www/forum/include/parser.php on line 791

27

Re: Davids volvo 244a

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants
Volvo 242 Turbo -75

28

Re: Davids volvo 244a

men hur bra/ dåligt går en motor som är kompsänkt ?? för ... jag blev riktigt sugen på kompressor faktiskt tongue

antingen får mattias se till å göra en liten bok om hur kasst det är eller så får möllis gärna förklara mer .. eller aaa. den som kan får låta käften glappa  smile

Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/c/4/d/bonnmeck.se/httpd.www/forum/include/parser.php on line 737 Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/c/4/d/bonnmeck.se/httpd.www/forum/include/parser.php on line 791

29

Re: Davids volvo 244a

Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/c/4/d/bonnmeck.se/httpd.www/forum/include/parser.php on line 737 Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/c/4/d/bonnmeck.se/httpd.www/forum/include/parser.php on line 791

30

Re: Davids volvo 244a

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants
Volvo 242 Turbo -75

31

Re: Davids volvo 244a

JAG LÄSTE ALLT!  det blir turbo!

ska bara få tag på en motor hmm  inte så lätt med ekonomin när man är 17 år ...

fick en hyfsad ut skällning igår om att man inte kan lägga alla sina pengar på sina bilar -.-

ingen som råkar ha en FT eller FK motor med härva å boxar ?   tongue

Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/c/4/d/bonnmeck.se/httpd.www/forum/include/parser.php on line 737 Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/c/4/d/bonnmeck.se/httpd.www/forum/include/parser.php on line 791

32

Re: Davids volvo 244a

Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/c/4/d/bonnmeck.se/httpd.www/forum/include/parser.php on line 737 Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/c/4/d/bonnmeck.se/httpd.www/forum/include/parser.php on line 791

33

Re: Davids volvo 244a

Dragracing - You can't have more fun still wearing your pants
Volvo 242 Turbo -75

34

Re: Davids volvo 244a

Hittat motor! Blir som att köpa ett xbox idag, bara plugin-n-play...

Ska läggas pengar på den , lika mkt som jag lagt på bilen..

Vad kostar ett MS? För man kan väll ha 2 olika programeringar i de så man kan ha "lagligt" me häst i motorn för reg bes o bes å det tråkiga om farbror blå kommer å frågar grejer o vill kolla... Å en till å leka med?

35

Re: Davids volvo 244a

Finns ju en djungel av olika motorstyrningar å köpa O.o   Ngn som kan rekomendera ngt ?

36

Re: Davids volvo 244a

MS är billigast... Det brukar vara en bra motivation tongue Och det funkar faktiskt bra. Ms kan ha  dubbla mappar.. men det är en extra beställning!

Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/c/4/d/bonnmeck.se/httpd.www/forum/include/parser.php on line 737 Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/c/4/d/bonnmeck.se/httpd.www/forum/include/parser.php on line 791

37

Re: Davids volvo 244a

38

Re: Davids volvo 244a

Naj.. jag menade tillval tongue sorry. Det kostar inte många hundralappar. Hör med mofid på Megasquirt.se forumet! han kan  priset på allt han säljer wink

39

Re: Davids volvo 244a

hehe okej smile ska se nu vad han vill ha för motorn bara .... efter det blir man väll pank igen så ..... MSet får nog vänta lite tror jag ..... men det ska bli ett sådant iaf tongue

40

Re: Davids volvo 244a

någon som kan förklara för mig hur man bygger ett insug ? med hur man bäst sätter trattarna och vart och i vilken vinkel spridare ska sitta och hur dom sitter ( jag har aldrig lossat på spridare ^^) vad för uttag i insuget man behöver för motorstyrning o annat.... form på plenum om det kan spela roll ....... längd på rören o vinkeln på dom...  ni verkar ju kunna en del smile o jag är ju "rookie" på detta ^^

41

Re: Davids volvo 244a

Ujujuj. Du behöver nog inte byta insug i första taget! 940s org insug orkar ju med lite... sen finns det "svanhals insuget" som pallar lite till (deras bästa orginal insug). Så om du har ett vanligt b230f / fk / ft / vafansomhelst. Så kör på det tills du fått motorn att lira big_smile

42

Re: Davids volvo 244a

Men svanhalsinsuget har väll inga spridarhål? Eller ? Hur länge "duger" org insug då?:O

43 (edited by Bennybira )

Re: Davids volvo 244a

Svanhalsinsuget har inga spridarhål nej. Men det är att borra och sätta dit brickor. Done. (det jag har är redan borrat)

Vet folk som kört / kör 300hk genom smått portade org insug.

Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/c/4/d/bonnmeck.se/httpd.www/forum/include/parser.php on line 737 Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/c/4/d/bonnmeck.se/httpd.www/forum/include/parser.php on line 791

44

Re: Davids volvo 244a

45

Re: Davids volvo 244a

Vad räknar du som låga hästar? 230hk är 100% ökning i HK.... Om du har ca 115 orginal. 300 hästar blir ju nästan 200%
Stirra dig inte blind på att ta ut 300hk direkt bara sådär smile Det kräver sitt av motorn , lådan, chassit i övrigt.. iaf om det ska bli hållbart och som bruksbil!

Ditt insug lär väl bli det du får med motorn du köper? Och isf är det ditt minsta bekymmer upp till ca 250hk

46

Re: Davids volvo 244a

jag menar de smile det blir den gamla växellådan som förmodligen får ta stryk nu i början. 230 hk verkar lagom att börja med då .... M47 lådan verkar hålla för det enligt ... tror det var möller som gav mig den infon....   

så ja insuget blir mitt minsta problem....  FK har 135 hk org om jag inte minns fel... men det är så olika på alla bilar så man blir tokig >.< vissa har 165 hk och andra 190hk och då FK som "oftast" har 135 hk....... antar det är FT som har 165 hk och ngn "limited edition" som har 190 hk ^^

men hur mycket duger org stakar o kolvar för i en sådan motor ? för i början nu ett tag blir det org styrsystem ( vill ju sedan byta till MS då man blir mer o mer kunnig båda ifrån att meka hemma o meka i skolan ), men org turbo o spridare bör väll funka för 230 hk ? inte ens värt å montera BTR på det eller ? yikes

47

Re: Davids volvo 244a

större spridare. Räkna på det! öppnar de tillräckligt på 3 bar så kör med det. annars byt btr.
större lmm (detta får du fråga med någon som sysslar med sånt.. då man skippar lmm på MS)

48

Re: Davids volvo 244a

men om man tar turbo o spridare från typ..... T5 eller en R motor ..... passar spridarna på dom kontakterna mitt org styrsystem som sitter på FK ? å bör jag då köra med en BTR ? men stakarna .... jag köper hellre H-profil och förstärker upp motorn lite än att börja montera turbo o spridare för högre effekt ...

T5 o R turbon är ju anpassade för 2.3 liters motorer så den bör ju svara bra o med spridare som är dimensionerade ihopp med turbon ..... det som stryper blir motorn helt plötsligt.... lådan o toppen ......    eller är jag helt ute å cyklar i badkaret ????

49

Re: Davids volvo 244a

bygg så stark botten du vill... spelar inte mig nån roll wink
T5 / t5r har högohmiga spridare båda två. Vill minnas att b230fk / ft inte har det i 940n.. så du får koppla bort motstånden.

Att toppen skulle strypa vet jag inte. beror på vilken topp där sitter.